„Panoramiczny happening morski” Tadeusza Kantora w fotografii Eustachego Kossakowskiego – w 50. rocznicę wydarzenia na Plenerach w Osiekach (1967)

fotografia: Eustachy Kossakowski, „Koncert morski” (Panoramiczny happening morski), fotografia, 1967; © Anka Ptaszkowska; negatywy i slajdy są własnością Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Bałtycka Galeria Sztuki w CK 105 w Koszalinie, 23.07-03.09.2017

Otwarcie: 22.07. godz. 18.00
Spotkanie z kuratorką i uczestniczką „Happeningu” Anką Ptaszkowską:
23.07. godz. 12.00 Bałtycka Galeria Sztuki w CK 105 w Koszalinie

Wystawa 30-tu fotografii Eustachego Kossakowskiego wykonanych na plaży w Łazach podczas happeningu Tadeusza Kantora w 1967 roku przygotowana we współpracy z Anką Ptaszkowską – krytyczką i historyczką sztuki, współzałożycielką Galerii Foksal
i kooprodukcji z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Galerią BWA w Bielsku Białej oraz Galerią ms44 w Świnoujściu.  Wystawa jest jednym z wydarzeń kulturalnych organizowanych w Koszalinie z okazji 50. rocznicy wykonania „Happeningu morskiego” oraz obchodów 100-lecia awangardy.

Autor zdjęć – Eustachy
Kossakowski (1925 – 2001) – studiował architekturę na Politechnice Warszawskiej  zanim poświecił się twórczości fotograficznej, która dzieli się  na dwa okresy : “okres polski “ (lata 50. i 60.) oraz “okres paryski” od 1970 roku do daty śmierci artysty.

W latach  50. i 60., jako współpracownik czasopism “Stolica”, “Zwierciadło, “Ty I Ja” oraz zagranicznej edycji pisma “Polska”, dokumentuje  polską rzeczywistość. Zasłynął m.in. wybitną serią fotografii pejzażu przemysłowego lat 50. i 60.  Wraz z Tadeuszem Rolke jest autorem unikalnej dokumentacji polskiej awangardy artystycznej lat 60. –  twórczości  artystów związanych z  Galeria Krzywego Koła i Galerią Foksal, między innymi Henryka Stażewskiego i Edwarda Krasińskiego  oraz teatrów Tadeusza Kantora i Jerzego Grotowskiego. Jest autorem pełnej dokumentacji Panoramicznego Happeningu Morskiego Kantora, w tym słynnej fotografii Edwarda Krasińskiego dyrygującego morskimi falami.

Okres paryski, jest okresem własnych poszukiwań fotograficznych, z których wielki sukces odniosła seria 159-ciu  fotografii “obiektywnych” pt. “6 metrów przed Paryżem” oraz uwieńczone albumami serie zdjęć pt. “Światła w Chartres”, “Pompeje, mieszkania tajemne”  oraz  seria “12 Apostołów” sfotografowanych od tyłu, na frontonie Bazyliki Świętego Piotra w Rzymie.

„Panoramiczny happening morski” Tadeusza Kantora wykonany w sierpniu 1967 roku przez artystów uczestniczących w V edycji Plenerów w Osiekach (m.in. Jerzego Beresia, Edwarda Krasińskiego) jest drugim plenerowym happeningiem Kantora (poprzedził go „List” , który odbył się w Warszawie w styczniu tego samego roku.) i jedną z pierwszych akcji performatywnych wykonanych w Polsce w latach 60. XX wieku. Bez wątpienia jest także największym i najbardziej złożonym happeningiem zrealizowanym w plenerze. Obrosły legendą, licznymi anegdotami, pozostaje niekwestionowanym kluczowym wydarzeniem polskiej sztuki nowoczesnej po 1945 roku.

W nadmorskich Łazach, parę kilometrów od podkoszalińskich Osiek – siedziby słynnych plenerów w latach 1963-1981 – „artysta Edward Krasiński, ubrany w czarny frak, stojąc na podeście zanurzonym częściowo w wodzie, tyłem do widzów ulokowanych na leżakach plażowych, dyrygował falami. Następnie zrekonstruowano scenę z obrazu Théodore Géricaulta „Tratwa Meduzy”, przedstawiającego rozbitków w dramatycznych pozach. Modeli wybierano z tłumu zaproszonych gości i przyjaciół, ale i przypadkowych turystów. Kantor, w czarnym kapeluszu i w pasiastym szlafroku, chodził po plaży, przy pomocy tuby starając się kontrolować przebieg akcji. Uczestnicy happeningu wygłaszali z tratwy referaty na temat sztuki, a jury oceniało dokładność przybieranych póz. W części happeningu zatytułowanej „Barbujaż erotyczny” kobiece ciała zostały potraktowane jak „ruchliwa materia” – tarzały się w mazi z piasku zmieszanego z sosem pomidorowym i olejem, po czym radośnie goniły gapiów, by na nich zostawić swoje ślady. „Kultura agrarna na piasku” polegała na zasadzeniu w piasku gazet w równych rządkach pod czujnym okiem instruktorów. Na koniec z łodzi do morza wrzucono skrzynię, w której miała znajdować się dokumentacja Galerii Foksal.” (cytat za: „Panoramiczny happening morski”, układ T. Kantor, red. H. Ptaszkowska, Koszalińskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne, 1967)

 

Wystawa: „Panoramiczny happening morski” Tadeusza Kantora w fotografii Eustachego Kossakowskiego – w 50. rocznicę wydarzenia na Plenerach w Osiekach (1967)”
– Bałtycka Galeria Sztuki Centrum Kultury 105 w Koszalinie (lipiec/sierpień 2017)

– Galeria Bielska BWA w Bielsku-Białej (listopad 2017)

– Miejska Galeria Sztuki Miejsce Sztuki44 w Świnoujściu (grudzień 2017 – styczeń 2018)

Kurator: Anka Ptaszkowska,
Współpraca: Ryszard Ziarkiewicz

Organizator: Galeria Scena/Fundacja #Kultura

Współorganizatorzy:
Miejska Galeria Sztuki MS44 w Świnoujściu
Galeria Bielska BWA w Bielsku-Białej

Współpraca:
Centrum Kultury 105 w Koszalinie
Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Wystawa dofinansowana przez Gminę Koszalin
Logo - KPŻ

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s