Tomasz Rogaliński – „AndrogYnia moja miłość”

Milosc_(IIwersja) TRog_2013wystawa indywidualna
Organizator: Galeria Scena/Centrum Kultury 105 w Koszalinie
City Box, Rynek Staromiejski

Otwarcie: 08.10. 2015 godz. 18.00
Wystawa otwarta od 09.10. do 01.11.2015

Indywidualna wystawa Tomasza Rogalińskiego (1987, Koszalin) – który zadebiutował w Galerii Scena w roku 2009. Najnowszy pokaz obejmie prace związane z cyklem „Androgynii”. Podczas otwarcia w City Boksie artysta pokaże film oraz oprowadzi gości po wystawie.

Rogaliński jest artystą wszechstronnym a jego twórczość obejmuje niemal wszystkie techniki. Już pierwsze pokazy ujawniły jego ciekawą osobowość i nietuzinkowy talent. Od samego początku kariery twórczej Rogaliński bada i analizuje różne postacie tożsamość i osobowość . Szczególnym zainteresowaniem artysty cieszą się także zwierzęta. Jego niebanalna, odkrywcza, inspirująca do rewizji twórczość – często postrzegana jako kontrowersyjna.

Zaakcentowana w tytule wystawy litera Y to znak dwoistości wynikającej z jedności. Rogaliński cytuje tu psychologię Junga, która tę dwoistość określała terminem androgynii, czyli współistnienia psychicznych cech kobiecych i męskich w obrębie jednego bytu, czego istotę „można pojąć jedynie symbolicznie, na przykład w symbolu krągłości, w symbolu róży, koła albo obrazie coniunctio Solis et Lunae (związku Słońca i Księżyca)”. Według pitagorejczyków litera „Y” symbolizowała „rozdroże”, „trudną ścieżkę ascezy” oraz „łatwą ścieżkę rozkoszy erotycznej”. Gdy pierwsza pozwalała osiągnąć cnotę, druga „osłabiała duchowo i cieleśnie” prowadząc do „gnuśności i zniewieścienia” [J. Breczko]

Współcześnie w micie Androgyna podkreśla się tęsknotę do archetypicznej jedności, a przez próbę jego wcielenia rozumie się odrodzenie człowieka jako istoty boskiej i zapowiedź końca znanego nam dualistycznego świata.

W sztuce Rogalińskiego Androgyn rzadko występuje dosłownie. Jeśli już to w tą rolę wciela się sam artysta. Najczęściej jednak pojawia się w postaci realistycznych przedstawień ślimaków, niepokojąco starczych noworodków czy symboli np. litery Y. Istotne, że prace Rogalińskiego zawsze odnoszą się do szerszego kontekstu społecznego i politycznego. Dotyczą więc tolerancji, zróżnicowania, wolności głoszenia i wizualizacji postawy, osobowości i poglądów. Dopiero w ostatnich realizacjach artysta zaczyna skupiać się na aspekcie kosmologiczno-filozoficznym dystansując się od bezpośrednich wątków politycznych. Celem nadrzędnym sztuki Rogalińskiego stała się wiec idea reintegracji płci, do której namawiał już w XIX wieku Friedrich Schlegel, a którą dziś kontynuuje nowoczesna lewica i ruchy kobiece.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s