Michał Brzeziński, “Affective Cinema”

performance, artist’s talk

Sala Clubowa CK 105, 20 luty godz. 18.00

Performance “Affective Cinema” ukazuje działanie kinematograficznego instrumentu, który tworzy audiowizualny spektakl na podstawie informacji przesyłanych miedzy artystą a drobnoustrojami, a także pomiędzy rośliną (kwiatem) a ciałem performera. Dane zbierane przez mikroskop USB oraz analogowo-cyfrowy przetwornik mierzący pole elektryczne rośliny zostają przekształcone w obraz i dźwięk.

Performer za pomocą swojego głosu przekształca pole elektromagnetyczne pod mikroskopem i aktywuje ruchy mikrobów, które teoretycznie usłyszą to samo, co uczestnik spektaklu. Czy muzyka stanie się uniwersalnym językiem komunikacji między afektami rozmaitych gatunków? Nie wiemy, ale zobaczymy efekt wizualny komunikacji pomiędzy tak różnymi formami życia, jak ludzie, rośliny i na przykład ameba.

Działania Brzezińskiego to kreatywne wprowadzenie na teren informatyki, biosemiotyki i neuronauki, które wpisują się w nurt sztuki interaktywnej, software artu, bio artu i hacktywizmu. Jego eksperymentalna sztuka przełamuje tradycyjny, romantyczny model artysty. Różnica między artystą a naukowcem sprowadza się w jego przypadku głównie do różnic metodologicznych i warsztatowych. Metoda Brzezińskiego jest rodzajem behawioralnej afektywnej neurolingwistyki. Artysta sprawdza działanie lub nie-działanie pewnych mechanizmów komunikacyjnych wykorzystując do tego maszynerię informatyczną. Jeśli komunikacja jest rzeczywiście komunikacją zostanie zweryfikowana zewnętrznymi mechanizmami i procedurami.

Performance “Affective Cinema” jest więc okazją zarówno do zabawy, jak i przy odrobinie autorefleksji, do poznania i praktycznego doświadczenia nowej koncepcji humanistyki i nowej postawy twórczej która wyrosła ze sztuki mediów, a ściśle ze sztuki interaktywnej.

Michał Brzeziński (ur. 1975 w Paczkowie) — artysta łączący w swoich działaniach biologiczną materię z systemami informatycznymi, futurolog kulturoznawca. W swoich pracach wykorzystuje interfejsy medyczne takie jak USG, GSR, czy EEG do analizowania afektów w celu poszukiwania międzygatunkowego języka dla kultury cyberorganicznej. Korzenie jego działań artystycznych tkwią w subkulturach muzycznych oraz w sztuce wideo którą animował na pułapie dyskursu teoretycznego w latach 2000 – 2010. Kurator współpracujący z galeriami takimi jak Muzeum Sztuki w Łodzi, czy Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku. Odwołując się do konceptualizmu i medialności sztuki, która staje się englobe sztuką wideo, sformułował opisującą ten proces strategię Fake Art, wynikającą z teorii sztuki jako komunikatu.

W latach 1997—2003 studiował filmoznawstwo przy Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej UŁ. Założyciel Galerii NT (2010), która skoncentrowana była na problematyce ART&SCIENCE, łącząc typowe działania Media Labu z formą BIO DIY i strukturami Politechniki Łódzkiej. Opiekun międzynarodowego IN OUT FESTIVAL. Pokazy jego prac oraz wystawy indywidualne można było zobaczyć w galeriach takich jak: Bunkier Sztuki w Krakowie, Arsenał w Białymstoku, CSW Łaźnia, Muzeum Sztuki w Łodzi, Galeria Manhattan w Łodzi, Fot Art Los Angeles Center For Digital Art, Museum of Bat Yam, Orensanz Museum w Nowym Jorku, Humboldt w Berlinie, FEST I NOVA w Gruzji, Kino Siska (Video In Progress—Lublana).

www.michalbrzezinski.org

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s